Alla inlägg den 30 juni 2009

Av Veronica - 30 juni 2009 20:38

här är ett jätte enkelt  recept på fläderb lomms saft..


3 st skivade citroner

50 g citronsyra

2 kg socker

1 1/2 liter kokande vtten

40 st fläderblommor


blanda ner allt i en kastrull/bunke och rör om...

lägg på lock och svalna litte sen ska den stå 5 dygn i kylskåpet.

rör om då och då.

efter 5 dagar så silla bort allt och ni har konsentrerad hemma gjord flädersaft...


tips ta halvlitter flaskor och häll saften i....då är det lättare att frysa in saften...

jag brukar ha en flaska i taget och dem andra fryser jag och tar fram en i taget allt eftersom saften tar slut =)


har man inte plats el bara vill göra en sats saft i taget så kan man blocka blommorna och frysa in dem i portionspåsar..på så sätt kan du abra ta fram en påse blommor och göra en sats saft när du känner för det..

det enda att tänka på då är att inte låta blommorna tina när du tar fram dem utan direkt slänga dem i det kokande vattnet.


lycka til l!!

Av Veronica - 30 juni 2009 20:30

i går var wille hemma hos en kompis medans jag och max var hemma.

vi plockade fläderblommor och satte en sats flädersaft..den är klar på fre =)

mm det är såååå gott...


jag och max hade en litten picknik ute i trädgården..vi drak jordgubbs smoties och åt ost och skink gifflar och så var sin god kaka också...

max var redo att hugga in på allt det goda =)


på em kom jessi och moa över på besök...


i dag så har jag jobbat och det var olidligt eftersom det har varit sååå varmt och kvavt ute...

vi har haft 32 grader ute i dag....

nu på kvällen så har det oskat en massa och regnat för fullt...

vilket är bra för nu har det rensat upp litte i luften....

i natt kanske jag kan sova litte i alla fall..för i natt fick jag inte mycket till sömn pga värmen....

det går inte att sova när det är såå varmt ..

huset lagrar verkligen värmen så ibland kan det vara varmare inne än ute ...

nä nu ska jag se litte tv och sen ta en dusch innan jag lägger mig...

ha det bra kram

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards